Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Alien220
    *****

    Ondřej Trojan se rozhodl po kratší pauze vrátit svou tvorbu k naší historii. Vybral si veřejně velmi málo známou historickou osobnost Zdeňka Tomana, do které obsadil Macháčka a výsledkem je bravurní filmový zážitek, který v Čechách nemá obdoby. Svižné, precizní drama podbarvené vynikající hudbou a perfektními hereckými výkony. Uřídit tuhle jízdu s takovým počtem postav je úkolem více než těžkým a Trojan je prostě Pan režisér. Dojmy vysoko nad očekáváním. Snad to uvidí co nejvíce lidí, protože to je přesně to, co potřebujeme. Není to mainstreamové historické drama typu nedávného Masaryka, blíže to má asi k výpravnému dokumentu, ale je to prostě a jednoduše vynikající. Pro tuzemské publikum jasných 5*.(20.10.2018)

  • Forty-
    ****

    Teší ma, že na 100 rokov republiky vyšiel práve takýto film. Obdobie rokov 45-48, teda prechod z povojnového stavu k prevzatiu moci komunistami, je vcelku málo známy a rozoberaný. Spracovanie je výborné či už technicky, ale ak historicky v rámci možnosti stopáže. Jedným dychom ale musím dodať, že mňa táto téma vyslovene zaujíma, a kto nemá naštudované aspoň aké-také základy sa bude strácať. Herecké výkony až na pár výnimiek (americký veľvyslanec s evidentne non-native angličtinou a Winterovej slabý pokus o češtinu s poľským prízvukom) tiež stoja za pochvalu. Škoda že film je trošku niche, určite by si zaslúžil širšiu pozornosť.(12.11.2018)

  • Sandiego
    ***

    Od Tomana jsem čekal mnoho - především komplexní obraz dramaticky nesmírně podnětného období třetí republiky, pro nějž postava chameleona, jako byl Toman, skýtala určitě nosnou a co se týče zápletky vděčnou perspektivu. Bohužel, tato perspektiva se ve výsledku utápí ve snaze pojmout film jako fresku zachycují ony tři přelomová léta skrze bezpočet aktérů a celé řady událostí ukrajujících z československé demokracie. Vznikla téměř encyklopedická mozaika, v níž je díky Trojanovu režijní obratnosti naštěstí možné udržet přehled a pozornost, to co ji však zásadně chybí je ovšem jakákoliv dramatičnost, gradace, pocitové posuny. Výsledek nevede ani k náznaku mrazení v zádech, jež se film vnějšími prostředky evidentně snaží marně navodit. I statické České století alespoň něco z těchto očekávání naplňovalo, zatímco v případě Tomana si Trojan spíše pohrává s desítkami odstředivých scén vyjádřených v úctyhodné zkratce a s chytrým využitím vizuálních nápadů a evokací. O politické mašinérii vrcholící Únorem toho řekne mnohé, se sympatickou dávkou nepatetické ironie a s přijatelným pomrkáváním na předvolební nasazení snímku. Postava Tomana se však co se týče narativní funkce a nositele perspektivy jeví dramaturgicky takřka bezradně a s ní spjaté situace ani nedokáží vyvolat silnější reakci - i když je z děje jasné, že se stává nebezpečným a nežádoucím kariéristou, navenek nepůsobí od počátku jinak než jako vyčuraný hochštapler (což bych rozhodně nedával za vinu Macháčkovu přijatelnému hereckému ztvárnění). Zdá se mi, že hlavní svědectví o Tomanovi mělo spočívat na postavě jeho drahé polovičky Pesly, ale snaha uchopit tuto jistě zajímavou ženu pouze po ostrých hranách (fanatická stalinistka, londýnská panička, židovská samaritánka, oběť manželovy ctižádosti) ještě prohlubuje celkovou roztříštěnost perspektivy a potenciál jejích interakcí s manželem se nakonec vyčerpává v malicherných postelových tahanicích. Je mi líto, i přes jedinečnou výpravu, neskutečné množství zajímavých detailů (vč. působivého využití filmových týdeníků) a energii skutečně filmového vyprávění Toman nestrhuje a nenabízí dostatečně živý obraz živelného období. V tomto ohledu na mě daleko přesvědčivěji zapůsobil Sedláčkův Palach, jemuž jsem předem neoprávněně důvěřoval daleko méně. A mimochodem, Sedláčkovo televizní Zabíjení soudruha je z hlediska působivé rovnováhy mezi ironickou a mrazivou sondou do stranických mocenských praktik s daleko minimalističtějšími výrazovými prostředky mnohonásobně drtivější i komplexnější.(29.9.2018)

  • mchnk
    *****

    Zdeněk Zoltán Toman. Raději pije skotskou a kouří Lucky Strike, než vodku a partyzánky, na svůj původ si taky již nevzpomíná. Má jasný cíl, pro vítěství (pseudo)socialismu dokáže s chladnou tváří vyždímat prachy prakticky z jakékoli situace či stavu, který panoval v poválečné Evropě. Je to pro stranu, k obalamucení národa a všech poctivě pracujících, za které se bolševik schovával. Nechají dočasného bratra soudruha vzlétnout, aby mu šly poté lépe přerazit hnáty a charakterově pokřivený diplomat záhy zjistí, že jeho praktiky byly oproti nelidské stalinistické politice, která již překročila hranice Československa, jen dětská hra o kuličky. "Tady Gottwald...zklamal jsi, Zdeno...". Pro mě zcela bezchybné, při své délce velmi svižně odvyprávěné, skvěle gradující, excelentně zrežírované i sehrané a plné silných kontrastů...divák tohoto filmu ví, jak dějiny pokračovaly. "Mě přece nedáš, Klémo..." (Rudolf Slánský). [Kino Citadela - Litvínov](7.10.2018)

  • anura
    **

    Zvažovala jsem přidat třetí hvězdičku. Ale pak se mi to rozleželo v hlavě a zůstaly jen dvě- za výpravu a herecké výkony. Bohužel film zcela zapadl mezi ty historické Sedláčkoviny, co se nyní točí a mají televizní ráz. Statický záběr, mnoho postav deklamuje jakési fráze, střih a to celé znova. Žádný děj, žádný spád, byť se vše odehrává na pozadí dramatických momentů naší doby. Spád tento film nabral až v druhé polovině, možná ještě později. Vzpomněla jsem po skončení na Trojanův tak vydařený Občanský průkaz, kde hudba, dobová atmosféra a dramata hrdinů fungovaly. Škoda.(7.10.2018)

  • - Herec Roman Luknár kvůli roli Jana Masaryka přibral pětadvacet kilo, „aby ho nemuseli vycpávat“. Nechal si také na hlavě vyholit pleš. [Zdroj: iDnes.cz] (rakovnik)

  • - V jednom záběru na Pražský hrad je viditelně vidět standarta prezidenta, která se ale začala používat až od samostatnosti České republiky. (Shakaar)

  • - Vzhledem k přetíženosti Pankráce drželi Tomana v malé věznici StB v justičním paláci na Karlově náměstí, kde panoval poměrně volný režim. Strážci dovolovali vězňům v dobré náladě nebo i za úplatu, aby si zatelefonovali. Toman tohoto využil a během hovoru hovořil anglicky, aby muž v uniformě nerozuměl. Jednoho strážmistra Sboru národní bezpečnosti Toman dokonce přemluvil, aby odnesl dopis se žádostí o pomoc při útěku příteli. Při útěku Tomanovi pomáhali i přátelé zvenčí zřejmě i pracovníci ministerstva a organizace AJDC. Šest z Tomanových přátel bylo po jeho útěku zatčeno. [Zdroj: iDnes.cz] (Povaxs)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Passenger Series - Alexandra Bracken | Eric Zemmour - Destin français (2018).Epub | Owner's Manual